Karin Hurtig - @bergakarin

Karin Hurtig är textilkonstnären som har tagit virkningen till nya höjder genom att skapa stora, tredimensionella skulpturer för det offentliga rummet. Med över 20 års erfarenhet inom textilkonst har hon utvecklat tekniker och materialval för att göra sina verk hållbara utomhus. Inomhus virkar hon ljudabsorberande installationer framförallt av ull. Här delar Karin med sig av sin kreativa process, inspiration från naturen, och de utmaningar hon möter när hon förvandlar garn och fibrer till imponerande konstverk.

Hur vill du beskriva dig själv och din virkning för de som kommer till virkfestivalen?
Sedan 20 år tillbaka jobbar jag heltid som textilkonstnär, och jag virkar gärna, länge, ofta och större. Min textila bana började redan när jag var 4-5 år, hos mormor som visade mej glädjen i handens arbete, en gåva som följer mig genom livet.

Som textilkonstnär, vad är det du skapar?
På beställning skapar jag utsmyckning, brukstextilier och skulpturer till offentliga rum, både utomhus och inomhus, kyrkor och privatpersoner. Jag använder många textila tekniker, beroende på uppdrag. Virkningens magnifika styrka upptäckte jag när jag började vilja jobba tredimensionellt med det textila. Jag började virka amigurumis efter mönster för att lära mig hur jag skulle få fram former. Successivt blev virkningen allt större och större. Tidigt hade jag ambitionen att det jag virkade skulle kunna stå utomhus och då kommer vi till materialval, hålla över tid utomhus och att en del av virkningen behöver stagas upp med rör eller ståltråd. Den fasta maskan är värd lyftet att få stå utomhus.

 

"Det är bra att tillåta sig att det blir fel, våga experimentera och
kom ihåg att det inte alltid måste bli något."

Du nämner material och att staga upp, på vilket sätt har du jobbet med det?
Ull är det perfekta ljudabsorberande materialet för inomhus, monterat på ljudabsorberande skivor av återvunna petflaskor blir det både bra för ljudmiljön, godkänt ur brandsynpunkt och en vacker/rolig utsmyckning i det offentliga rummet.

Det första jag gjorde för att ha utomhus var att jag stickade en måne som var en 1,60 i diameter och då använde jag massvis med restgarner och sedan lackerade jag den med billack. Jag hade också en stomme inuti för att staga upp formen. Den månen sitter fortfarande, efter 15 år, 20 meter uppe i ett träd hemma, så vi har fullmåne varenda natt. Materialet har hållit, men den har blivit rätt smutsig vilket inte syns på avstånd och absolut inte på kvällen när det lyser i den.

Sen började jag testa tjärad hampa. Just den jag fick tag på var en blandning av hampa och lin och det håller ganska bra, i alla fall i en 4 – 5 år utomhus. Jag gick vidare till polyesterlinne, (båtlina) vilket finns i olika grovlekar och färger och går att köpa på metervara, stora rullar. Håller jättebra, men gick inte att gör ren efter några år utomhus. Fibern är ett multifilament och smutsen letar sig längre och längre in i fibern när man spolar och skrubbar. Därför provade jag med billack, för att täppa till porerna. En billackerare sprayade mina grejer. Jag behövde inte ens betala för att de tyckte att det var så festligt. Jag har fått många roliga kontakter genom mitt konstnärliga arbete.

Nu målar jag mina alster med takplåtfärg. Den mest resistenta färg mot UV ljus. Då täpper man till hålen i fibern och färgen står bra emot väder och vind. Mot kund garanterar jag att färgen inte ska blekna på fem år.

Vad är virkningens styrkor tycker du jämfört med övriga tex)la tekniker du jobbar med?
Att det krävs så lite, du behövar bara garn och en virknål. De tredimensionella formerna är också lättare att få till i virkning än med andra textila tekniker. Jag experimenterar mycket och inspireras av naturen. Ofta hittar jag en form ute i naturen som jag sen vill få fram i större skala, till exempel virkar jag gärna mossar och lavar.

Hur gör du för att få fram former och nyanser i din virkning?
Jag testar mig fram, det är den roligaste delen av processen. Inomhus virkar jag med 3-4 trådar samtidigt för att få fram olika skiftningar och effekter. Jag färgar också mycket av mitt eget garn för att kunna få alla nyanser jag önskar. Utomhusskulpturer virkar jag först i mindre skala.

Karins virktips!

1.) Det är bra att tillåta sig att det blir fel, våga experimentera och kom ihåg att det inte alltid måste bli något.

2.) Om man virkar i lite tuffare material så är det svårt att hitta virknålar som håller. Nu köper jag virknålar i järn och sen bygger jag upp handtaget med fimo-lera runt det så att jag får ett rejält grepp.

3.) Om /när du får lite obehag i fingrar och nacke hjälper det att dosera virkningen (svårt råd!)

4.) Jag skriver (ibland) när jag experimenterar, för att minnas vad jag gjort och slippa testa samma steg igen något år senare.

 

Se Karins virkning, och följ henne, på instagram: @bergakarin
Besök också hennes hemsida: https://www.bergakarin.se/

Virka dygnet runt Virkfestival håller Karin i workshopen VIRKA TREDIMENSIONELLT samt inspirationsföreläsningen FRÅN GARN TILL SKULPTUR – INSPIRATIONSFÖRELÄSNING MED KARIN HURTIG OM HENNES ARBETE MED VIRKAD OFFENTLIG KONST

Lyssna på Karin i Virkpodden