Virkmönster på Pussyhat

Pussyhat

8 mars närmar sig och har du ännu inte virkat (stickat eller sytt) dig en Pussyhat så börjar det bli dags nu. Det finns visserligen virkmönster på sidan för Pussyhat Project, men jag kunde ändå inte låta bli att göra ett eget virkmönster på Pussyhat.

Virkmönster på Pussyhat

Garn: Drops Nepal, 50g, färg nr. 6273
Antal nystan: 2
Virknål: nr 4
Övrigt: Trubbig synål

Maskor
lm = Luftmaska
fm = Fast maska
hst = Halvstolpe

Virkad resårkant:
Lägg upp 11 lm
Varv 1: 1fm i andra m från virknålen, 1 fm i följande m = 10 m
Varv 2: 1 lm, 1 fm i bakre maskbåge i följande m = 10 m
Varv 3 – 43: Upprepa varv 2

Nu är resårkanten klar, men klipp inte av garnet.

virkmönster på pussyhat

Fortsätt istället med följande:
Varv 1: 1 lm, fördela sedan 40 fm längs resårens långsida = 40 m

pussyhat project
Varv 2: 2 lm (motsvarar en hst) 1 hst i följande m = 40 m
Varv 3 – 17: Upprepa varv 2

Fäst trådarna.

Virka ännu en del så att du har 2 delar.

Virkmönster på pussyhat
Lägg dessa 2 delar med rätsidorna mot varandra och sy eller virka ihop dem.      pussyhat pattern.Vänd på mössan, sätt på dig den och ut och kämpa för rättvisa!

pussyhat mönster

Virka dygnet runt finns på InstagramFacebook och Bloglovin.

 

© Maria Yvell / Virka dygnet runt

Mönstret tillhör Maria Yvell/Virka dygnet runt och får därför inte säljas vidare. Det som virkats efter mönstret får heller inte säljas. Däremot går det bra att ge bort det som virkats i present.

Använder du mönstret så tala om var du hittat mönstret, och länka tillbaka till detta mönster om du lägger ut något på nätet som t.ex. Facebook, en blogg eller Instagram.

Om du upptäcker något problem med mönstret så hör gärna av dig så att jag kan förtydliga och förbättra mönstret, maila till virkadygnetrunt@gmail.com eller lämna en kommentar.

12 thoughts on “Virkmönster på Pussyhat

  1. Hej Maria, jag har sett din post på Virka mera och jag fick på en gång så mycket lust att virka en sån kattmössa, den är så fin. Jag vet inte om jag är för gammal (50+) för att använda den, men….. skit samma !, den är så fin och jag vill ha den. Tack för att dela mönster.

    1. Hejsan!
      Så himla roligt att höra att du gillar mössan.

      Självklart ska du göra dig en egen mössa,
      det finns ingen åldersgräns för att bära den.

      Heja dig!!!

  2. Tack för mönster! Nu är min klar, men jag fick öka resåren för mössan blev för liten. Hur bred blev din?

    1. Hej! Vad roligt att du använt mönstret, hoppas att du trivs med din mössa. Har tyvärr inte tillgång till min mössa just nu, men på söndag kväll kan jag mäta resåren och återkomma. Hur bred blev din och hur mycket behövde du öka resåren för att mössan skulle passa?

    2. Nu har jag äntligen lyckats mäta resåren. När jag inte har mössan på mig har den en omkrets på ca 47 cm. När jag sen sätter på mig mössan stretchar den ut till 60 cm och sitter då skönt på huvudet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>