Lucka 15 – virkad kakdekoration

Virkad kakdekoration

Virkad kakdekoration

Virkkalendern, årets julkalender: Lucka 15

Virkad kakdekoration

Idag gömmer sig ett mönster på en hjärtformad virkad kakdekoration bakom luckan. Ett enkelt sätt att sprida lite extra glädje när det är dags för julfika. Virka ett hjärta till var och en som bjuds in och lämna och lämna som en enkel men fin julgåva.

Material:

  • Garn: Budget b 103, färg 313 (Garnet har utgått, men vill du använda motsvarande garn gäller 50 g = ca150 m och 24 m/32 v = 10*10 cm.)
  • Virknål: 3
  • Tandpetare
  • Trubbig nål

Tips:

  • Läs igenom hela mönstret innan du börjar virka.

Mönsterförklaring:

sm = smygmaska
lm = luftmaska
fm = fasta maskor
stp = stolpe

 

Virkmönster:

Virka 2 lm

Varv 1: 2 fm i första lm = 2 fm
Varv 2: 1 lm, 1 fm i första fm, 2 fm i andra fm = 3 fm
Varv 3: 1 lm, 1 fm i följande 2 fm, 2 fm i sista fm = 4 fm
Varv 4: 1 lm, 1 fm i följande 3 fm, 2 fm i sista fm = 5 fm
Varv 5: 1 lm, 1 fm i följande 4 fm, 2 fm i sista fm = 6 fm
Varv 6: 1 lm, 1 fm i följande 5 fm, 2 fm i sista fm = 7 fm
Varv 7: 1 lm, 1 fm i följande 6 fm, 2 fm i sista fm = 8 fm
Varv 8: 1 lm, 1 fm i följande 7 fm, 2 fm i sista fm = 9 fm
Varv 9: 1 lm, 1 fm i följande 8 fm, 2 fm i sista fm = 10 fm
Varv 10: 1 lm, 1 fm i följande 9 fm, 2 fm i sista fm = 11 fm
Varv 11: 6 stp i 3e fm, 1 sm i andra fm från virknålen, 6 stp i 3e fm, 1 sm i sista fm

Blocka.

Sy fast en tandpetare på baksidan av hjärtat och sätt i kakan.

Virkad kakdekoration

© Maria Yvell och Virka dygnet runt

Använder du mönstret och lägger ut bilder på det vill jag gärna att du länkar tillbaka till det här mönstret, eller till @virkadygnetrunt på Instagram. Använd #virkkalendern2015

Om du upptäcker något problem med mönstret så hör gärna av dig så att jag kan förtydliga och förbättra mönstret, maila till virkadygnetrunt@gmail.com eller lämna en kommentar.

2 kommentarer

  1. Hej Maria!
    Fråga; Vad betyder blocka?

    Gissa om det står still i mitt huvud ibland (eller då och då). Fattade verkligen inte hur hjärtana (heter det så i pluralis?) kunde stå så fint ovanpå bakverket. Tills jag såg ordet tandpetare. Hihi.

    Hälsningar Keramikinger

    1. :)
      När man virkar kan det som virkats ibland bli lite ”formlöst” och då kan man blocka det virkade för att det ska
      få mer stadga och en bättre form. Det gör man genom att blöta det virkade med vatten och försiktigt krama ur vattnet innan man formar till det och nålar upp det på en strykbräda eller en större plan yta där nålar kan fastna. Sen får det ligga så och torka. När du sen tar bort nålarna har hjärtat, duken eller vad du har virkat fått en fin form.
      Kram!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *