virknål

 

Den textila kraften är enorm. Var till Liljevalchs och vårsalongen i torsdags. Redan utanför slås man av konsten och dess skapandets kraft när man möts av de blommor som lämnats utanför entrén som en förlängning av verket 17 000.

Det var inte planen från börja, men jag hamnade direkt vid flera textila verk samtidigt som jag överhörde en guidad visning som pågick, och efter det följde mitt fokus de textila verk som finns med på vårsalongen i år. Och de var en hel del. Och dessutom flera stycken med politiska budskap som kommentarer vår samtid. Just det samspelet mellan textil och samhällsdebatt tycker jag har en fantastisk styrka. Det textila drar många till sig oss som åskådare. Det väcker känslor och minnen hos människor som får dem att minnas, tänka tillbaka och börja dela minnen med varandra. Precis då blir slagkraften oftast som störst när betraktaren plötsligt möts av ett oväntat budskap, en frågeställning eller en samhällskritisk blick eller något tankeväckande.

Det textila avväpnar också, vilket gör att avståndet till det som konstnären vill förmedla kortare. Själv tror jag det bidrar till öppna mottagaren än mer till det den får ta emot.

Förutom att ta del av en samhällsdebatt genom det textila är det också fascinerande att ta del av den kunskap varje konstnär besitter och som också det förmedlas genom de verk som visas.

Det fanns flera fantastiska verk, men några av mina favoriter var dessa:

min mormor och jag

Min mormor och jag av Gerd Signahl

 

Omedvetna samarbeten

Omedvetna samarbeten av Linnéa Eklöf

 

När Kent tar järnröret tror jag mer på nål och tråd av Malin Palm